SEO uitbesteden of zelf mee aan de slag gaan?

Je SEO uitbesteden? Of hier zelf mee bezig?

Zoekmachineoptimalisatie kan een veeleisende taak blijken. SEO is tenslotte essentieel om je bedrijf te laten bloeien in deze door digitale technologie gedreven wereld. Dan rijst de vraag: kun je beter SEO uitbesteden aan een online marketing bureau of kun je de SEO van je website ook gewoon zelf regelen? Beide keuzes hebben hun voor- en nadelen, maar de missie is hetzelfde: zoekmachineoptimalisatie benutten om je bedrijf meer zichtbaarheid, verkeer en conversie te geven.

Als je voldoende tijd hebt en weet wat je moet doen bij onverwachte problemen, kun je best zelf aan de slag gaan met de zoekmachineoptimalisatie van je website. Afhankelijk van je kennis en ervaring kan het lang duren voordat je resultaten krijgt te zien.

Mocht je er echter van uit willen kunnen gaan dat alles goed geregeld wordt voor jouw website/webshop zodat jij je kunt focussen op de taken waar je expert in bent, dan is het raadzaam om contact met ons op te nemen voor de optimalisatie van je website.

Wat is SEO precies?

Even opfrissen: SEO is het proces van het maken van wijzigingen of toevoegingen aan een website om je te helpen hoger te scoren in de resultaten van zoekmachines.

Als je hoog scoort op een bepaald trefwoord (een woord of zin die iemand intypt in Google), zorgt dit voor meer organisch verkeer naar je website.

Idealiter wil je op de eerste pagina van de zoekresultaten staan. Wanneer heb je voor het laatst op pagina twee van de zoekresultaten van Google geklikt? Niet vaak, toch? De eerste pagina is dus van groot belang. Het liefst wil je zelfs op de eerste pagina in de top drie resultaten staan. Zoekmachineoptimalisatie kan dat realiseren.

Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit onder andere:

– Onderzoek naar zoekwoorden
– Concurrentieanalyse
– On-page en off-page optimalisatie
– Lokale SEO
– Technische SEO
– Linkbuilding
– Conversie-optimalisatie
– Kennis van de Google webtools
– Kennis van richtlijnen Google

SEO zelf doen: voordelen

Bespaart geld: Door zelf de zoekmachineoptimalisatie te doen, vermijd je de kosten van het inhuren van een marketing bureau of een SEO-specialist.

Meer controle over je website: Je hebt volledige zeggenschap over alle aspecten van je website, inclusief de implementatie van SEO-strategieën en optimalisaties.

Flexibiliteit: Je kunt snel reageren op veranderingen, nieuwe trends en je strategie aanpassen wanneer dat nodig is zonder afhankelijk te zijn van externe partijen.

Kennisopbouw: Door zelf SEO te doen, bouw je waardevolle kennis op over de werking van zoekmachines en online marketing, wat gunstig kan zijn voor de lange termijn.

SEO zelf doen: nadelen

Tijdrovend: Het doen van SEO vereist tijd en inzet. Vooral als je nieuw bent in op dit gebied. Het omvat onder andere het leren van SEO-regels, het uitvoeren van onderzoek naar relevante zoekwoorden en het ontwikkelen van een SEO-contentstrategie.

Steile leercurve: SEO is een complex vakgebied en vereist een diepgaand begrip van zoekmachinealgoritmes, marketingprincipes en webtechnologieën, wat kan leiden tot een steile leercurve.

Kosten van SEO-tools: Sommige geavanceerde SEO-tools kunnen prijzig zijn. Hoewel er gratis tools beschikbaar zijn, kunnen de meer geavanceerde opties kosten met zich meebrengen.

Het onbekende: Omdat SEO voortdurend evolueert en zoekmachines hun algoritmes bijwerken, kunnen er onverwachte uitdagingen ontstaan. Het is mogelijk dat je te maken krijgt met problemen waarvoor gespecialiseerde kennis nodig is.

Het is belangrijk om deze voor- en nadelen zorgvuldig af te wegen en te overwegen of je de tijd en middelen hebt om zelf de zoekmachineoptimalisatie te doen, of dat SEO uitbesteden aan professionals wellicht een effectievere oplossing is.

Effectieve SEO boost met de juiste tools

Bij het optimaliseren van je WordPress website kun je kiezen uit meerdere populaire en krachtige plugins voor het boosten van je SEO, zoals Yoast SEO en Rank Math.

Als je zelf al enigszins bekend bent in de wereld van zoekmachineoptimalisatie, heb je vast al eens gehoord van Yoast SEO. Het is een oude vertrouwde die al jaren trouwe diensten draait op vele WordPress websites. Rank Math daarentegen is vrij nieuw, in ieder geval in vergelijking met Yoast SEO. Maar de populariteit van Rank Math groeit enorm snel.

Dit regel je met Yoast SEO

Yoast SEO biedt uitgebreide SEO-optimalisatie voor websites. Het analyseert on-page content in realtime en geeft suggesties voor het verbeteren van focuszoekwoorden, meta-tags en leesbaarheid. De plugin genereert automatisch XML-sitemaps, ondersteunt breadcrumb-navigatie en biedt functionaliteiten zoals canonical URL-instellingen en social media-integratie. Met een Redirect Manager kun je gemakkelijk redirects instellen, en de Readability Analysis helpt bij het verbeteren van de leesbaarheid van je content. De mogelijkheid om focuszoekwoorden in te stellen en te monitoren is ook inbegrepen. Yoast SEO is gebruiksvriendelijk, en daarmee geschikt voor zowel beginners als gevorderde gebruikers.

Dit regel je met Rank Math

Rank Math biedt uitgebreide on-page SEO-functionaliteiten, zoals het optimaliseren van titels, meta-beschrijvingen en focuszoekwoorden. Daarnaast genereert het automatisch XML-sitemaps en monitort het 404-fouten, waardoor je website beter wordt geïndexeerd. De plugin voegt schema markup toe voor rijkere zoekresultaten en biedt diepgaande analyses, zoals zoekwoordrangschikking en externe linktelling. Met aanpasbare SEO-instellingen per bericht en pagina behoud je controle over de presentatie in zoekresultaten. Belangrijk is wel dat een basiskennis van SEO-principes vereist is om met deze WordPress plugin te kunnen werken.

SEO uitbesteden of zelf mee aan de slag gaan? Dit is wat je moet weten.

Wat kan een online marketing bureau voor mij betekenen?

Wil je liever de SEO uitbesteden? Bij Onyx Media kun je terecht voor zoekmachineoptimalisatie. Ik ga je helpen je organische rankings te verbeteren en relevant verkeer of bezoekers naar je website te verhogen.

De processen die ik doorloop, zijn het verbeteren van de code en het ontwerp van je website en de inhoud van je webpagina om je marketingprestaties te verfijnen, met name de ervaring van gebruikers wanneer ze op je site navigeren. Ook ben ik in staat om aan jouw technische SEO-behoeften en -eisen te voldoen, zoals het creëren van relevante links naar jouw website vanaf betrouwbare of relevante websites van derden. Neem vandaag nog contact met mij op om te ontdekken hoe ik jou van dienst kunnen zijn!

CMS Conversie ecommerce Elementor Elementor Pro Google My Business keywords Landingspagina linkbuilding logo en huisstijl lokaal Lokale seo Onderhoud Optimalisatie Plugins Responsive design seo technische seo tips uitbesteden webdesign webshop website WordPress zoekwoorden